Περιγραφή

Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Μεταναστευτικές ταυτότητες και κριτική γλωσσική εκπαίδευση

Applied Linguistics: Exploring immigrant identities in critical language education

Το ενδιαφέρον του μαθήματος εξειδικεύεται στην οικοδόμηση γλωσσικών και άλλων ταυτοτήτων από μετανάστες μαθητές/τριες στην Ελλάδα. Ξεκινούμε συζητώντας δύο ‘ανταγωνιστικούς’ μεταξύ τους λόγους (discourses), τον εθνικό ομογενοποιητικό και τον μετα-εθνικό αποδομητικό, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο επιδρούν στην διαμόρφωση των υπό μελέτη ταυτοτήτων.  Καταθέτουμε επίσης κρίσιμες κοινωνιο-ιστορικές πληροφορίες για την εικοσαετία 1990-2010.

Το υλικό μας αποτελείται από μαθητικά γραπτά τα οποία αναφέρονται στις μεταναστευτικές εμπειρίες των μαθητών/τριών. Το θεωρητικό πλαίσιο του μαθήματος είναι αυτό της Κριτικής Ανάλυσης του Λόγου και στις ειδικότερες έννοιες με τις οποίες επιχειρούμε την ανάλυση των μαθητικών κειμένων του υλικού μας περιλαμβάνονται οι ακόλουθες: αφηγηματική κατασκευή ταυτοτήτων (Bamberg 2011), απειλή προσώπου (Brown & Levinson (1987), μηχανισμός κατηγοριοποίησης μέλους (Sacks 1992), διακειμενικότητα (Fairclough 1992), ενκειμενικότητα (Blommaert 2005), αντιγλώσσα (Halliday 1978).

Λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα της ανάλυσής μας και εγείροντας το ζήτημα της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας σε μεταναστευτικούς πληθυσμούς στην Ελλάδα, περνούμε στην κατάθεση προτάσεων γλωσσικής πολιτικής. Πυρήνας του προβληματισμού μας είναι η θέση ότι στο πλαίσιο της κριτικής γλωσσικής εκπαίδευσης, κεντρικός στόχος θα πρέπει να είναι η άρση της άδικης επιβολής της μονογλωσσικής και μονοπολιτισμικής ομοιογένειας σε δίγλωσσους και πολύγλωσσους μετανάστες μαθητές/τριες.

Διδάσκων:
Κωδικός Μαθήματος: MALT_Γ105
Έντυπο Μαθήματος: Κατεβάστε σε μορφή PDF
E-class:

Πληροφορίες

Κατηγορία: Μεταπτυχιακές Σπουδές Κύκλος Σπουδών: Κύκλος Γλωσσολογίας
Εξάμηνο: Τύπος:
Γνωστικό Αντικείμενο: Γλωσσολογίας Σ.Β.: 1.5
ECTS: 15 Μονάδες: 3

Ώρες διδασκαλίας

Ώρες Διδασκαλίας: 3
Ώρες Φροντιστηρίου: 0
Ώρες Εργαστηρίου: 0
Ωρ. Πρόγραμμα: