Αρχαία Ελληνική Κωμωδία
Το μάθημα εμβαθύνει στην Αρχαία Ελληνική Κωμωδία και καλειδοσκοπικά εστιάζει σε όλες τις εμπλεκόμενες με αυτήν παραμέτρους. Συναφώς, στο πλαίσιο των διαλέξεων θίγονται - μεταξύ άλλων - ζητήματα ειδολογίας, ορολογίας και περιοδολόγησης, καθώς και χρονολόγησης περιόδων / ποιητών / έργων. Ωσαύτως, εξετάζονται - σε διαχρονική και συγχρονική βάση - θεματικά μοτίβα, υφολογικές τάσεις, δομικά σχήματα και γλωσσικές επιλογές. Η μελέτη όλων των [...]
Ύστερη Αρχαιότητα και Βυζάντιο – Αρχαίο Eλληνικό και Bυζαντινό Μυθιστόρημα: Ζητήματα Διακειμενικότητας και Πρόσληψης (ΠΜΣ 2020 Γ ΕΞΑΜ.)
Το μάθημα διδάχθηκε κατά το 3ο εξάμηνο (χειμερινό εξάμηνο 2021) του ΠΜΣ 2020-2022: 'Σύγχρονες Προσεγγίσεις στα Κείμενα: Αναγνώσεις και Ερμηνείες', ως υποχρεωτικό μάθημα για τους φοιτητές της Ειδίκευσης ΠΜΣ Βυζαντινής Φιλολογίας, με δυνατότητα επιλογής του και από τους φοιτητές της Ειδίκευσης ΠΜΣ Κλασικών Σπουδών. Στόχος του μαθήματος είναι να διερευνήσει συστηματικά τη διακειμενικότητα και την [...]
Η Δραματική Τέχνη του Ευριπίδη
Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση φοιτητριών και φοιτητών με το έργο του Ευριπίδη. Η τραγωδία Μήδεια διδάσκεται ολόκληρη στο πρωτότυπο, ενώ τα υπόλοιπα έργα παρουσιάζονται συνοπτικά (υπόθεση, πλοκή, χαρακτήρες, βασικά θέματα).
Ερευνητικά Ζητήματα Θεωρητικής Γλωσσολογίας
Το μάθημα εξετάζει ερευνητικά ζητήματα που αφορούν το συντακτικό φαινόμενο της μετακίνησης ερωτηματικού, από τη σκοπιά της Θεωρίας του Μινιμαλιστικού Προγράμματος. Το φαινόμενο της μετακίνησης αφορά τη σειρά των όρων, τη διάρθρωση της αριστερής περιφέρειας της πρότασης, καθώς και τη σχέση της Σύνταξης με τα Επίπεδα Διεπαφής, Φωνητική Δομή και Λογική Δομή. Το μάθημα θα εξετάσει διαγλωσσικά εμπειρικά δεδομένα, με έμφαση [...]
Ιστορία και Θεωρία των Λογοτεχνικών Ειδών
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στην έννοια της ειδολογίας ως κλάδου της Συγκριτικής Φιλολογίας. Αναλύονται οι βασικές θεωρίες για τα αφηγηματικά γένη και είδη. Ακολουθεί συστηματική εισαγωγή στα βασικά χαρακτηριστικά, την ποιητική και τον τρόπο με τον οποίο καλλιεργήθηκαν τα αφηγηματικά είδη και οι λογοτεχνικές μορφές στα ευρωπαϊκά λογοτεχνικά ρεύματα (διαφωτισμός, ρομαντισμός, αισθητισμός, παρνασσισμός, συμβολισμός, μοντερνισμός, μεταμοντερνισμός). [...]
Γραμματεία Ύστερης Αρχαιότητας
Η «Γραμματεία Ύστερης Αρχαιότητας» στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/-τριών με την εγκυκλοπαιδική λογοτεχνική παραγωγή της περιόδου, και εστιάζει στους εξής συγγραφείς: Κλαύδιο Αιλιανό (Ποικίλη Ιστορία / Varia Historia και Περί ζώων Ιδιότητος / De natura animalium), Αρτεμίδωρο (Ονειροκριτικά) και Φλέγοντα Τραλλιανό (Περὶ μακροβίων και θαυμασίων). Μαζί με αυτά τα έργα μελετάται και η Αληθής Ιστορία του Λουκιανού, έργο που ανήκει σε διαφορετικό ειδολογικό πλαίσιο, [...]
Θουκυδίδης: Η Ανατομία της Ισχύος, του Πολέμου και της Ανθρώπινης Φύσης
Το μάθημα εξετάζει επιλεγμένα χωρία από το ιστοριογραφικό έργο του Θουκυδίδη με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με τη μεθοδολογία, τη γλώσσα και το ύφος του ιστορικού και την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την αντίληψή του για τον πόλεμο, την πολιτική και στρατιωτική ισχύ, και την ανθρώπινη φύση, ιδίως όπως η τελευταία παρουσιάζεται σε οριακές [...]
Ιστορική Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής
Το μάθημα προσφέρει βασικές γνώσεις σχετικά με την Αρχαία Ελληνική ώστε ο φοιτητής να μπορεί να: Κατανοεί το κοινωνιογλωσσικό πλαίσιο της Αρχαίας Ελληνικής Γνωρίζει τις κυριότερες ιδιαιτερότητες των διαλεκτικών ομάδων της Αρχαίας Ελληνικής Γνωρίζει τα βασικά χαρακτηριστικά της Αττικής διαλέκτου στο επίπεδο της φωνολογίας και της μορφολογίας Γνωρίζει την ύπαρξη πηγών για διάφορες κοινωνικές ποικιλίες [...]
Δημώδης Βυζαντινή Λογοτεχνία
Γνωριμία με τη δημώδη λογοτεχνική παραγωγή του Βυζαντίου (12ος αι.-περ. 1453). Εξετάζονται ζητήματα ειδολογικά, γλωσσικά και ιδεολογικά, μέσω της μελέτης ποικίλων πρωτογενών πηγών. Στις τελευταίες περιλαμβάνονται κείμενα επικά-μυθιστορικά (Διγενὴς Ἀκρίτης), σατιρικά (Πτωχοπροδρομικά) και αφηγηματικά-μυθιστορικά (Καλλίμαχος καὶ Χρυσορρόη κ.ά.). Η προσέγγιση των πρωτογενών πηγών είναι ιστορικής, ερμηνευτικής, πολιτισμικής και μετρικής υφής.